Blog ini memcangkupi segala aspek umrah dari pemilihan agen umrah, menjadi agen umrah, belajar bab umrah, soal jawab umarah dan sebagainya ... insyallah

  • Breaking News

    Wednesday, July 24, 2013

    25 –BEBERAPA TIP-TIP PENTING





    1.    Sabar : Perjalanan berhaji atau umrah selalu diwarnai ketidaksempurnaan. Baik menyangkut perilaku sesama jemaah, penyelenggara Indonesia maupun Saudi. Ketidaksempurnaan itu akan terjadi sejak persiapan di tanah air, di pes.a.w.at, di airport, pelaksanaan ibadah hingga kembali pulang. Maka banyak bersabarlah.
    2.   Kenali Fardu : Untuk menunaikan ibadah umrah kenali perbezaan diantara rukun, wajib dan sunat. Perhatikan dengan teliti perbuatan-perbuatan kita terutamanaya hal-hal yang diwajibkan. Selebihnya para jemaah bolehlah mengikuti Muttawiff.
    3.   Cari Maklumat Cuaca : Mekah dan Madinah akan tersangat sangat dingin pada bulan-bulan sekitar November-Desember-Januari dan sangat panas sekitar bulan June-Julai-Ogos. Tanyakan suhu udara Saudi sebelum berangkat atau paling mudah lihat berita di televisen anda. Bawa jaket bila musim dingin atau pakaian nipis bila musim panas.
    4.   Siapkan Ubat-ubatan Sendiri : Jangan bergantung pada orang lain. Bawa ubat yang paling anda perlukan. Vitamin C berdos tinggi akan lebih bermanfaat unutk memulihkan tenaga.
    5.   Siapkan per’lawan’ cuaca : Bawa kipas tangan dan spray tangan (jika perlu). Siapkan kacamata hitam untuk melindungi mata dari terik matahari. Gunakan kosmetik pelembab kulit juga pelembab bibir (hati-hati ketika berihram), agar tidak pecah dan perih. Terus gunakan sarung kaki kecuali saat berpakaian ihram. Siapkan cawan plastik pakai buang – untuk kegunaan pelbagai kegunaan. Perlu sering minum walaupun tidak merasa haus untuk menghindari dehidrasi.
    6.   Bawa Sedikit Pakaian : Kelembaban udara di Saudi sangat rendah kecuali ketika berjalan tawaf – badan tentunya tak berkeringat. Udara juga tak banyak berdebu. Maka, pakaian yang mudah yang mana jika dicuci cepat kering.
    7.   Lain-Lain Alatan : Tali tangsi amat berguna untuk membuat jemuran dan mengikat bagasi. Pen marker untuk menanda barangan kita ketika pulang.
    8.   Mesti Makan : Tubuh lelah dan udara kering sering membuat nafsu makan hilang. Jika itu terjadi, paksakan diri untuk makan secara cukup. Apapun rasanya, gunakan buah segar seperti semangka atau jeruk untuk dimakan.
    9.   Hindari Berdebat : Godaan untuk berdebat sering muncul. Terutama menyangkut soal mana yang lebih utama atau afdhal. Berbincanglah seperlunya atau tanya Muttawif. Selebihnya laksanakan dengan khusyuk dan pentingkan penyucian diri sendiri dari menyuci orang lain. Sedikit nota tambahan; jidal ulama menafsirkan dengan perdebatan dalam hal-hal yang tidak berguna, atau dalam hal-hal yang telah dijelaskan Allah kepada hamba-hamba-Nya. Dan termasuk dalam perdebatan yang dilarang adalah semua perdebatan yang menyebabkan kegaduhan, mudharat kepada orang lain atau mengurangi ketentraman. Atau bahwa yang dimaksudkan perdebatan yang dilarang adalah perdebatan yang menyerukan kebatilan dan mengaburkan kebenaran. Sedangkan perdebatan dengan cara yang baik untuk menjelaskan kebenaran sebagai kebenaran, dan kebatilan sebagai kebatilan adalah perdebatan yang dibenarkan dalam syari'at Islam dan tidak termasuk perdebatan yang dilarang ketika dalam ibadah.
    10.    Pelajari Jejak Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad : Umrah juga merupakan ibadah ziarah menyusuri jejak Nabi Ibrahim AS dan Rasulullah s.a.w.. Pelajari kisah mereka terutamanya dalam berdakwah kepada kaum yang ‘keras kepalanya’ dan keadaan suasana yang asing. Serapilah makna setiap langkah beliau. Kenali dan jiwailah tempat-tempat dulu beliau pernah berada. Bandingkan pula dengan kebolehan kita mengamalkan syariat Islam dalam suasana yang merdeka!
    11.     Belanja Seperlunya : Belanja di Saudi tentu dibolehkan. Tapi ingat tujuan utama perjalanan Anda adalah untuk ibadah dan bukan yang lain.
    12.    Bawa Buku Agama : Manfaatkan waktu lapang Anda untuk mempelajari satu buku khusus. Yang mudahnya, kitab terjemahan Al-Quran, satu buku hadis, atau kumpulan doa.

    13.    Rileks : Cukupkanlah beristirahat. Jangan kelam kabut. Terkadang pengurusan umrah terlalai melaksanakan kewajibannya. Untuk menutupinya, mereka menyeru jemaah agar selalu bersabar. Jika itu terjadi, jangan segan mengingatkan mereka memenuhi kewajibannya. Namun lakukan itu bukan dengan ingatan hendak menunjuk-nunjuk.

    No comments:

    Post a Comment

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?
    klik untuk maklumat lanjut

    Popular Posts