Blog ini memcangkupi segala aspek umrah dari pemilihan agen umrah, menjadi agen umrah, belajar bab umrah, soal jawab umarah dan sebagainya ... insyallah

  • Breaking News

    Saturday, July 20, 2013

    27 - Serba Sedikit Mengenai Arab Saudi;



    1. Jenis Kerajaan, Ibunegara dan Mazhab
    Monarchy, Riyadh dan Hanafi

    2. Zone Waktu
    Kesemua wilayah berada dibawah satu zone waktu iaitu GMT +3 atau Masa Selaraskan dengan masa Malaysia iaitu tambah 5jam dari waktu Saudi untuk dapatkan waktu Malaysia atau pun tolak 5jam dari waktu Malaysia untuk dapatkan waktu Saudi.

    3. Iklim
    Keadaan cuaca boleh berubah dengan mendadak dari satu kawasan ke satu kawasan Arab Saudi yang lain. Ciri keadaan terlalu panas dan kering “Rub Al-Khali” (Empty Quarter), tetapi dataran tanah tinggi Asir berdekatan adalah sejuk dan lembab. Perbezaan suhu di siang hari dan malam hari boleh melebihi 50 darjah (F) semasa musim panas dikebanyakkan wilayah di Negara ini. Semasa bulan-bulan sejuk, suhu rendah mendadak boleh menghampiri tahap beku. Suhu rendah selalunya berlaku pada musim haji. Suhu panas dalam bulan Jamadil Awal, Jamadil Akhir dan Rejab. Tetapi yang betul-betul panas adalah dalam bulan Rejab.

    4. Tukaran Matawang
    Lebih kurang 3.75 Saudi Riyals (SR) ke 1 USD dan RM3.75 <klik sini untuk terkini> .

    5. Masa Urusniaga
    Waktu Pejabat dibuka dari jam 7:30 pagi hingga 2:30 p.m.; private businesses from 8:00 a.m. sehingga tengahari; dan dari 3:00 petang hingga 6:00 petang. Urusan perbankan adalah dari 8:00 pagi hingga tengahari; pasar dan kedai dibuka seawal 6:00 pagi hingga 9:00 malam. Pejabat kerajaan dan perniagaan swasta setengah hari pada hari Khamis dan di tutup pada hari Jumaat.

    6. Telekomunikasi
    Kod telefon bagi Arab Saudi ialah 966. Kod bagi Bandar-bandar besar adalah: Riyadh (1), Jeddah, Makkah, Taif(2); Abqaiq, Dammam, Dhahran, Hofuf, Jubail, Ras Tanurah(3); Madinah, Tabuk, Yanbu(4) ; Hail(6); Abha(7)

    7. Bahagian Pentadbiran
    13 wilayah (mintaqah, singular-mintaqat) ; Al Bahah, Al Hudud Ash Shamaliyah, Al Jawf, Al Madinah, Al Qasim, Ar Riyad, Ash Sharqiyah (Eastern Province), 'Asir, Hail, Jizan, Makkah, Najran, Tabuk

    8. Anggaran Cuaca Mekah dan Madinah


    Terkini Klik sini <Mekah> dan <Madinah>


    1 comment:

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?
    klik untuk maklumat lanjut

    Popular Posts