Blog ini memcangkupi segala aspek umrah dari pemilihan agen umrah, menjadi agen umrah, belajar bab umrah, soal jawab umarah dan sebagainya ... insyallah

  • Breaking News

    Thursday, August 1, 2013

    20 – Pendapat Dasar


    19 - DALIL TENTANG HAJI DAN UMRAH
    Dan sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana Allah. Jika kamu terkepung (terhalang oleh musuh atau kerana sakit), maka (sembelihlah) korban yang mudah didapat, dan jangan kamu mencukur kepalamu, sebelum kurban sampai di tempat penyembelihannya. Jika ada di antaramu yang sakit atau ada gangguan di kepalanya (lalu ia bercukur), maka wajiblah atasnya berfidyah, iaitu: berpuasa atau bersedekah atau berkorban. Apabila kamu telah (merasa) aman, maka bagi siapa yang ingin mengerjakan umrah sebelum haji (di dalam bulan haji), (wajiblah ia menyembelih) kurban yang mudah didapat. Tetapi jika ia tidak menemukan (binatang korban atau tidak mampu), maka wajib berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari (lagi) apabila kamu telah pulang kembali. Itulah sepuluh (hari) yang sempurna. Demikian itu (kewajiban membayar fidyah) bagi orang-orang yang keluarganya tidak berada (di sekitar) Masjidilharam (orang-orang yang bukan penduduk kota Mekah). Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah sangat keras siksaan-Nya.
    Surah Al-Baqarah:196

    Pendapat Ulama’ 4 Mazhab:
    Pendapat ulama mazhab Maliki dan Hanafi menyatakan umrah itu hanya sunat muakad, berdasarkan satu hadith yg diriwayatkan oleh Tarmidzi dan Imam Ahmad bin Hanbal. Manakala pendapat ulama' dalam mazhab Syafi'e dan Hanbali yg menyatakan umrah itu adalah wajib berdasarkan ayat 196 Surah al-Baqarah tu.

    Imam Syafie mengatakan bahawa kita boleh bertangguh mengerjakan haji sebab Rasulullah sendiri pun menangguhkan haji hingga tahun ke 10 hijrah. Ayat 196 itu diturunkan tahun 6 hijrah, tapi Rasulullah pergi kerjakan haji tahun 10 hijrah. Tapi jumhur ulama' yg mengatakan ayat suruhan haji diturunkan hanya pada tahun 9 hijrah.


    1.    Kewajipan Mengerjakan Umrah dan Keutamaannya 
    a.   Ibnu Umar berkata, "Tiada seorang pun melainkan atas dirinya ada kewajiban mengerjakan haji dan umrah."
    b.   Ibnu Abbas berkata, "Sesungguhnya ibadah haji itu kawan seiring dengan Umrah, sebagaimana yang disebutkan di dalam kitab Allah yang artinya, 'Sempurnakanlah ibadah haji dan umrah itu kerana Allah'.”
    c.   Abu Hurairah r.a. mengatakan bahwa Rasulullah bersabda, "Umrah ke umrah yang lain adalah menghapuskan dosa di antara keduanya. Haji yang mabrur itu tidak ada balasannya melainkan surga."

    2.   Mengerjakan Umrah Sebelum Mengerjakan Haji
    a.   Ikrimah bin Khalid mengatakan bahwa dia bertanya kepada Ibnu Umar tentang umrah sebelum haji, lalu Ibnu Umar menjawab, "Tidak mengapa." Ikrimah berkata, "Ibnu Umar berkata, 'Nabi berumrah sebelum haji'."
     
    3.   Berapa Kali Nabi Mengerjakan Umrah?
    a.   Qatadah berkata, "Saya bertanya kepada Anas, 'Berapa kali Nabi mengerjakan umrah?' Ia menjawab, ' (Beliau mengerjakan umrah) empat kali, (semuanya pada bulan Dzulkaedah, kecuali yang bersama hajinya), iaitu umrah dari Hudaibiyah pada bulan Dzulkaedah ketika beliau dihalangi kaum musyrik. Umrah pada tahun berikutnya dalam bulan Dzulkaedah, sesuai dengan perjanjian damai dengan mereka, dan umrah Jaaranah, iaitu ketika membahagi rampasan Hunain dalam bulan Dzulkaedah, seterusnya umrah bersama hajinya dalam bulan haji. Saya (Qatadah) bertanya, 'Berapa kali beliau mengerjakan haji?' Ia menjawab, 'Satu kali.'"

    4.   Dari Said Al-Khudri r.a., Nabi s.a.w. bersabda, “Berfirman Allah ‘ajawajalla, sesungguhnya seorang hamba yang telah diberi kesihatan badanya dan diberi kelapangan rezeki oleh Allah kepadanya, namun selama 5 tahun ia tidak mengunjungi-Ku maka terputus (dari barokah dan keredhoan-Ku)

    5.   Menurut Imam Malik, umrah sunat dilakukan tiap tahun sekali. Tetapi bila dilakukan lebih dari satu kali, hukumnya makruh. Menurut Imam Syafie, dan Abu Hanifah, tidak makruh kalau dilakukan lebih dari satu kali dalam setahun.

    Nota: Sahih Bukhry – (1), (2) dan (3)
      Ibnu Hibban – (4)

      Ibnu Rusydi – (5)

    No comments:

    Post a Comment

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?
    klik untuk maklumat lanjut

    Popular Posts